Friday, April 17, 2009

Soal Hati...

"Kenapa tak datang kuliah tadi?"tanya si A yang prihatin.

"Aku ada masalah sikitla."jawab si B.

"Emm,takkan disebabkan sikit masalah 2 kau tak datang kuliah.Ini mesti ada sebab lain ni."soal si A lebih mendalam.

"Aku tengok kau ni,semacam je."tanya si C.

"Apa yg semacamnyer.Biase je."jawab si D dengan penuh selamba.

"Bukannyer ape.Kau aku tengok sejak kebelakangan ini,asyik bercakap je.Kalau perkara berfaedah,tak kisahla.Ni tidak,cakap perkara tak elok."tegur si C.

"Aku nak mengadu sikitla kat kau.Sebenarnya,aku rasa tak sedap hatila semenjak 2,3 hari ni."ngadu si E.

"Tak sedap hati???Kenapa???"tanya si F kemudiannya.

"Apa yg aku buat serba tak kena.Bile tengah belajar,cepat je rasa malas.Bila tengah beribadah,teringat benda lain.Hatta,aku sekarang nipun,dah selalu miss solat subuh."jelas si E.

"Aku rasa ada yg tak kena dengan hati kaula."terang si F.


Hati



Hati???

Apa istimewa sangatnya hati ni.Sedang manusia berbondong-bondong membina jasmani(menguatkan otot seluruh badan),berlumba-lumba mengisi kepala dengan bermacam-macam ilmu pengetahuan,hati yg dipersoalkan???

Kenapa agaknya???

Allah sudahpun memberikan kita keadaan jasmani yg baik,sihat tubuh badan tetapi masih tidak mampu untuk menggerakkan kaki ke tempat-tempat yg bermanfaat semacam kuliah.Sedangkan kaki yg kuat i2 pernah kita gunakan untuk menjulang pasukan dengan menjaringkan gol(Contoh : bermain bola sepak).Inikan pula ke tempat-tempat yg sedemikian.Apabila diajak ke tempat-tempat hiburan,kita tidak pernah berfikir dua tiga kali untuk menolak,tetapi menerima ajakan dengan semudahnya.Apabila diajak melakukan kebaikan,kita termangu seketika demi memikirkan alas an yg sepatut diberi.Kenapa???

Pelikkan???

Tatkala manusia lain berusaha menjaga percakapan akibat takutnya akan kedatangan hari qiamat yg sememangnya pasti akan berlaku.Kita masih mampu menggerakkan bibir di mulut,berkata perkataan yg sia-sia malahan mengumpat akan orang lain.Sedarkah kita bahawa mulut merupakan salah satu ni’mat yg Allah berikan untuk kita sentiasa berzikir,bertasbih memuji kebesaran Allah,membaca Al-Quran,menyampaikan perkara kebenaran.Malangnya,kita nodai dengan janji-janji kotor,kata-kata kesat malahan menyakitkan hati orang lain.

“Aku rasa tak sedap hatila.”

Kebanyakan daripada kita sudahpun mendapat puncanya.Punca kepada segala masalah yg berlaku.Sama ada rasa malas,tidak sungguh2 dlm beribadah,sambil lewa dalm menjalankan tugas sebagai hamba Allah,pelajar dan juga seorang anak.Dan juga susah untuk menerima teguran daripada orang lain hatta kita sendiri yg melakukan kesalahan.

Ibarat seperti rumput di permukaan tanah.Makin ditebas,makin tumbuh ia memanjang.Namun,apabila ia dicabut sekali dengan akarnya,ia tidak akan sama sekali tumbuh selepas i2 lagi.Semuanya disebabkan oleh akar.

Akar sememangnya telah kita ketahui.Punca kepada tumbuhnya rumput i2.Cuma,ia bergantung kepada tindakan kita untuk mencabutnya.

Hati???Ya!!!Hati tidak berasa tenang.Susah melaksanakan amal ibadah,susah untuk menerima ilmu.Susah…Emm,apa2 lagila yg sama waktu dengannya.

Soalnya adalah hati!!!

Di dalam jasad manusia ada segumpal darah.

Jika baik ia,maka baiklah anggota seluruhnya.

Jika buruk ia,maka buruklah anggota seluruhnya.

Ianya adalah hati.

Bagaimana jasad ingin melaksanakan amal ibadah seandainya hati sekeras batu.

Bagaimana pula lidah hendak bertutur manis jika hati sentiasa memberontak.

Jelasnya,hati adalah kunci bagi melakukan apa jua tindakan kita.

Jikalau betul kuncinya,kita dapat masuk dalam pintu yg kita hendak tuju.

Seandainya tersilap memilih kunci,alamat tak dapatla masuk.

Kita meyakini bahawa dengan menghadiri kuliah2 ilmu,dapat menambah kefahaman kita tentang sesuatu ilmu.Kita juga tahu akan ganjaran yg Allah berikan kepada golongan yg menuntut ilmu.Barangkali kita hendak pergi,tetapi desakan keras dari hati yg kotor amatlah licik.Mampukah kita untuk tidak menturutinya???Kalau kita mampu,syabas diucapkan!!!

Bagaimana pula yg tidak mampu???

Hakikatnya,hati merupakan elemen penting dalam jasad manusia.Ia bertindak sebagai main control bagi seluruh anggota badan.Oleh itu,bagi melahirkan tindakan yg suci,memerlukan hati yg suci.Jadi,penting bagi kita untuk sentiasa berusaha membersihkan jiwa ya’ni hati ditambah pula dengan istiqamah dan doa pohon kekuatan daripada Allah memandangkan cabaran dan dugaan yg cukup tinggi dibentangkan oleh zaman yg serba menggila ini.

USAHA+ISTIQAMAH+DOA

Tarbiyah Kerohanian

Said Hawwa dalam kitanya ‘Tarbiyyatuna Ruhiyyah’ ada menyatakan :

Perjalanan kerohanian merupakan perkara yg mesti bagi penggerak harakah Islamiyyah(penggerak da’wah).Apakah yg dimaksudkan dengan As-Sairu ila Allah(perjalanan menuju Allah)???

Iaitu suatu perpindahan :

· Daripada jiwa(nafsu) yg tidak bersih kepada jiwa yg bersih

· Daripada akal yg tidak syarie’ kepada akal yg syarie’

· Daripada hati yg kufur atau munafik atau fasik atau sakit kepada hati yg tenang sejahtera

Istiqamah

Setiap amalan yg kita lakukan hendaklah dengan beransur-ansur dan istiqamah walaupun sedikit.

Sabda Nabi S.A.W : Ambillah (buatlah) amalan sekadar mana yg kamu mampu,sesungguhnya Allah sama sekali tidak akan jemu sehinggalah kamu jemu,sesungguhnya amalan yg disukai oleh Allah ialah yg istiqamah walaupun sedikit.

Bagaimana pula untuk mendapatkan dorongan dan semangat yg berkekalan sepanjang As-Sairu ila Allah???

1. Perhimpunan


TIDAK(x)


(Konsert)



YA(/)


(Persembahan Nasyid)




(Usrah/Kuliah Agama)

2. Nasyid




(Lagu2 Nasyid/Selawat/Munajat)


3. Membaca cerita2 teladan yg boleh membangkitkan semangat


TIDAK(x)


Ya(/)


Jagalah hati kita ini.

Jangan kita nodai dengan perkara2 maksiat.

Moga kita tergolong dlm golongan yg sentiasa menyucikan diri serta bersyukur.Insya Allah...

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun,dan Dia memberi kamu pendengaran,penglihatan dan hati,agar kamu bersyukur.

(Surah An-Nahl : Ayat 78)



*Cermin bagi diri ini sendiri



0 comments:

Design by Dzelque Blogger Templates 2008

Design by infinityskins.blogspot.com 2008