Sunday, July 26, 2009

Ruh Perjuangan

Terdetik di hati untuk berkongsi dengan kamu semua akan satu lagu nasyid...
Nasyid yang beriramakan padang pasir,dibawa oleh satu kumpulan nasyid dari Kuwait...Nama???Maaf sebab sayapun tidak berapa ingat nama pembawa nasyid ini...Saya yakin yang kamu semua lebih arif daripada saya.

Lagunya memang sedap,sebak & halus menyusuk di hati seandainya kita menghayati setiap lirik kata dengan baik.

Lagu ini secara kasarnya bertemakan akan semangat perjuangan kita sebagai seorang Muslim ataupun Musafir di perjalanan...Bukan sekadar Musafir biasa,tetapi Musafir menuju kepada Allah S.W.T.,yang mana perjalanan kita di muka bumi ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah persinggahan sementara buat kita yang bergelar hambaNya...Persinggahan ini menuntut kita supaya mempersiapkan bekalan demi kebahagian di akhirat kelak...Dan persinggahan ini bukan semudah yang kita inginkan tetapi memerlukan pengorbanan yang besar sehingga kita layak digelar Syahidullah.

Saya sengaja meletakkan tajuk 'Ruh Perjuangan' seperti di atas kerana penghayatan yang mendalam terhadap lagu nasyid ini,insya Allah dapat mengetuk pintu hati,menaikkan kembali semangat perjuangan kita yang kian luntur untuk terus thabit di jalan Allah...Mudah-mudahan.

Lagi satu,lagu nasyid ini juga berkait rapat dengan salah satu masjid yang diberkati oleh Allah iaitu Masjidul Aqsa yang mana kita sudah sedia maklum bahawa ia diancam oleh kekejaman Zionis sejak dahulu hinggalah ke saat ini.





Saya sertakan sekali terjemahan lirik lagu nasyid ini:

Tuhanku sesungguhnya aku adalah Musafir
Demi agama aku pasti adalah Musafir
Maka Al-Quds memanggil untuk berangkat
Melembutkan hatiku dengan kesucian

Dan panggilan Al-Aqsa membuatkanku menangis
Membangkitkan perasaanku
Dan diri ummatku wahai Tuhanku
Mati tanpa pembunuhnya

Penjenayah (Zionis) mengatakan kerana aku
Menolak penghinaan yang besar
Menolak hidup yang berdiam diri
Biarpun kuterpaksa menempuhinya

Maka biarlah mereka mengatakan apa yang mereka kata
Engkaulah yang aku harapkan keredhaan
Engkaulah yang mengetahui bahawa aku
Demi-Mu kugadaikan nyawa

Wahai yang diriwayatkan,dengan darahmu
Bertumbuhlah kemuliaan dan kemenangan
Jika mereka mencurimu daripada sejarah kita
Tidak sekali-kali mereka dapat mencabut daripada dada-dada kita

Wahai syahid (3x)



Wallahu 'alam

0 comments:

Design by Dzelque Blogger Templates 2008

Design by infinityskins.blogspot.com 2008